Hoe pas jij Content Marketing toe?
Jij bent Blogger? Je bent zéker een consument. Lees jij alle advertenties als je op zaterdagochtend de krant zit te lezen? Blijf je stoïcijns naar de reclameblokken kijken tijdens een goede film? Bekijk en klik jij op elke website op een banner?
Waarschijnlijk heb je ze niet eens zien staan. Hoe komt dat? We worden doodgegooid met reclames. Koop dit, koop dat, aanbieding hier, voordelig daar. Wij zijn er bewust of onbewust klaar mee om telkens maar weer een product aangesmeerd te krijgen.
Deze vorm van marketing moet anno 2013 steeds meer plaats maken voor een nieuwe vorm, content marketing.
Delen van waardevolle content
Content marketing is een marketing techniek waarbij het produceren en delen van waardevolle content voor jouw doelgroep centraal staat met als doel het aantrekken en behouden van klanten. Content marketing fixeert zich niet zo zeer op het verkopen van je product of dienst maar ondersteunt je bedrijf d.m.v. het leveren van goede informatie dat klanten boeit zodat ze zich binden aan het bedrijf. Hierbij kun je denken aan de inzet van Blogs, video, presentaties, E-books, infographics of een combinatie hiervan. Content marketing is een manier om jezelf en je bedrijf op een laagdrempelige manier op de kaart te zetten om zodoende een vertrouwensband op te bouwen met je klant.
content marketing
Wees onderscheidend door authenticiteit en creativiteit
Zoek de verbinding met potentiële klanten door een verhaal te vertellen zonder dat er een product of dienst centraal staat. Wees authentiek door te laten zien wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Ben creatief en zoek aansluiting bij je lezers door gevraagd en ongevraagd advies te geven. Weet waar je publiek naar op zoek is, luister naar ze en zoek de interactie op door bijvoorbeeld actief te reageren op reacties van je onlangs gepubliceerde artikel. Door jezelf of je bedrijf neer te zetten als een betrouwbare bron van relevante informatie wordt je gezien als een expert en wordt jij gevonden in plaats van andersom.
Ga voor de langere termijn
Content marketing wordt met de dag belangrijker nu Google zich gaat richten op websites en Blogs met “quality content”, waar het web iets aan heeft. Blogs en websites met relatief weinig toegevoegde waarde zullen dus niet of nauwelijks Ranken in Google en wellicht op den duur helemaal verdwijnen. Een artikel van toegevoegde waarde voor het web wordt ook eerder gedeeld via Social Media als Facebook, Twitter en Linkedin. Dit is hoe Google het ook wilt zien. Met content marketing maak je jezelf dus ook goed vindbaar in de zoekmachines, zeker op de langere termijn.
anatomie content marketing
Door waardevolle content te creëren speciaal gericht voor jouw publiek daag je je lezer uit, informeer je ze, inspireer je, maak je ze nieuwsgierig, overtuig je ze en beantwoord je vragen. Hoe je het went, draait of keert, je beïnvloed mensen….