Email Marketing in 2019: Wat je niet mag missen!
Het jaar 2018 ligt achter ons en kan met recht een bewogen jaar genoemd worden op het gebied van Online Marketing. Denk maar eens aan diverse ontwikkelingen als: wel of geen cookiewetgeving, data verzameling door de NSA waardoor privacy een heet hangijzer is geworden en natuurlijk de nog sterkere opkomst van de mobiele en tablet markt.
En email marketing? Dat blijft nog steeds een erg effectieve tool om onder de aandacht te blijven met relevante boodschappen. Maar daarvoor moet je wel een beetje met de tijd meegaan in 2019, anders loop je misschien na het jaar 2019 mijlenver achter.
Daarom even de belangrijkste trends op het gebied van email marketing in 2019 op een rijtje.
- Orde en transparantie in je database
Gegeven het feit dat bekend is geworden dat er instanties zijn die gegevens ongewild opslaan, is het van groot belang dat jij jouw database goed op orde hebt. Zijn alle verkregen e-mailadressen wel opt-in? En weten de mensen wat ze van jou kunnen verwachten?Het is goed om transparant te zijn. In je e-mail kan men zich op een duidelijke manier afmelden en men kan hun eigen profiel inzien. Zodat men weet welke gegevens jij van hen bezit. Dit zijn kleine dingetjes waarmee je onzekerheid over de privacy van de verstrekte gegevens bij je gebruikers in je database kan wegnemen. - Mobile groeit door
Wat in 2018 al volop speelde, zal ook in 2014 zichzelf verder door ontwikkelen. Steeds meer e-mails worden geopend via de mobiele telefoon of tablet (47%). En zelfs 88% opent wel eens een e-mail op de mobiele telefoon of tablet. Dit percentage zal ook in 2014 verder gaan stijgen. En wat doe jij daar mee? Zijn jouw mails al mobiel en tablet proof? Het responsive maken van mails is belangrijker dan ooit. Dit kan je nu wellicht nog een voorsprong opleveren ten opzichte van de concurrent en zal zorgen voor goede cijfers op het gebied van e-mailmarketing. - Meer mogelijkheden
Doordat de trend van mobiel en tablet zich doorzet, wil dat niet zeggen dat email marketing in 2014 ‘dood’ is. In tegendeel! Er komen juist nieuwe mogelijkheden bij. Eén van de mogelijkheden is bijvoorbeeld, het toevoegen van het telefoonnummer (evt. een ander telefoonnummer zodat het te meten valt) dat direct kan worden gebeld met één druk op de knop. Zorg dat dit een redelijk prominente plek krijgt in de responsive e-mails. Daarnaast is het dan wel belangrijk rekening te houden met je verzendtijdstip. Wordt de mail gestuurd als je niet bereikbaar of zelfs dicht bent, schiet het zijn doel voorbij.Naast dat het gebruik van het telefoonnummer in de responsive mails, is het op mobiel ook mogelijk om video’s te laten zien. Denk daarbij aan instructievideo’s, presentaties, productpresentaties. Dit geeft de mail direct een grotere meerwaarde. Plus je hebt direct de kans om te laten zien wat je hen te bieden hebt. Kortom: zeker een toegevoegde waarde. - Automatische processen
Uiteraard is in 2019 ook relevantie van de verzonden mails uiterst belangrijk. Maar om het jezelf als ondernemer wat makkelijk te maken is het wellicht verstandig om ook eens tijd te investeren in het automatiseren en personaliseren van e-mails. Dit kan met diverse systemen vrij eenvoudig en zal zorgen voor betere resultaten. Het automatiseren van e-mails kan bijvoorbeeld zijn dat je iemand op zijn verjaardag automatisch een e-mail stuurt of je bouwt een mooie keten van e-mails die elkaar met ingestelde tussenpozen opvolgen, waarbij de ontvanger steeds een stapje verder geïnformeerd wordt.